Pages

25 november 2014

Skit - dö - gud och ett viktigare avslut

Skitväder varför säger vi så? 
igår  öser regnet ner och blåsten vinde  i träden. Skitväder säger vi då MEN inte är det skitar som ramlar från himmelen och tur är väl de, för vem  vill ha skit över sig?  

Vi säger  mycket konstiga saker där vi använder saker som inte direkt kan liknas vid saken. Typ skit de används till mycket. 

Skitkul
Skittråkigt
Skitsnygg
Skitful 
Skit verkar ha en mångsidig betydelse både på gott och ont.
 Ett tilläggsord för både bra och dåliga saker helt enkelt. 



Likaså är det med döden. Den används också i både positiv och negativ betydelse.
ful
söt
trist
kul 












Gud är också ofta med i talet exempelvis 
Gud så söt du är (och då talar vi inte precis till gud ) 
Gud vad den  är ful 
Gud så kul vi hade 
Gud som han bad sig åt 












Knepigt - men sant :)  

Funderar och tänker ibland (på lite vettigare saker än ovanstående) 
 på varför det bara görs tema på bilder, 
visst vore de kul att ha tema på ord/sak/händelse oxå. 
Ett ord som alla deltagare återger i en text, ett inlägg  och naturligtvis får man även använda bilder om man vill. 
- de slår jag ett slag för, redo att starta.................
vad tycker Ni - allvarligt ?? 

Kärlek till er alla & Kramiz 





15 kommentarer:

  1. Heeeej, tänk om man istället sa bajskul, bajstråkigt, bajssnygg? Haha, låter inte det knäppt så! Jag vet allt att du är en liten ekorre, eller kanske hamster passar bättre? Det enda jag samlar på är erfarenheter och sånt som går att äta! Bär, svamp, växter, ja du vet...prylar, nä, inte när man flyttar så ofta som jag. Och så litet pörte som jag har nu, jisses, inte ens kylskåpsmagneter skulle få plats på mitt lilla kylskåo! Hoppas du också får se solen idag, den är visst generös nu äntligen och visar sig både här och där, verkligen på tiden
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Visst är det konstigt... jag försöker att tänka på hur jag använder de här orden, men ibland halkar det nog med ett och annat :)
    Angående ditt förslag på tema, så är jag redan med i just ett sådant... kolla under fliken Lördagsbloggare under min header...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Skitbra ide :-D
    Haha
    Här skiner silen idag det är döskönt☀️☀️☀️
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, de orden använder man mycket. Ofta helt knasigt! Ungefär som jättelite!

    SvaraRadera
  5. Ett ord som jag inte gillar är skitgott/skitgod. Det funkar bara inte. Precis som jättelite/jätteliten.

    Tema ord verkar kul för en ordvrängare och ordälskare som jag. Hojta till om det blir något!

    SvaraRadera
  6. Ja du hur många gånger använder man inte de orden men vad gör väl de. Jag hör på ett program på radion ibland och där tar dom upp dom mest konstiga ord, roligt att höra på. Nä nu tror jag de e dax å gå till sängs.
    Ha en bra vecka och en fin 1:advent/kramkram

    SvaraRadera
  7. Jo..om man ska vara ärlig så använder man ju fel ord...eller åtminstone ord som inte hör till sammanhanget ganska ofta..åtminstone jag...och jag ska vara en bra förebild för skolbarn?
    Hujeda mej ;)

    SV: Minns en gång 88-89 när jag kom ut från systembolaget och fann en parkeringsbot på min ruta, min första sådan.
    Kunde inte bli klok på hur jag kunnat missa att lägga på en peng..jag gjorde alltid det ju..men jag antar att spriten även innan intagande kan få en människa att glömma saker och ting. :)

    SvaraRadera
  8. Så sant så, egentligen konstigt att vi använder orden så. Kram

    SvaraRadera
  9. Gud vilken skitbra ide;-)
    Nu har fu ju redan listat alla ord som vi använder "fel". Finns det fler?! Måste tänka efter där. Lovar att blogga om det om jag kommer på något:-)

    SvaraRadera
  10. Tack för du kommenterade ang min privatsituation, det var bara du som tycktes uppmärksamma just det i inlägget. Kram

    SvaraRadera
  11. Ja dom där orden slinker med utan att man tänker på det. Kan det vara att dom ger mer eftertryck?? Fast särskilt fint är det inte om man tänker efter och ser det nedpräntat svart på vitt...
    Idag är det förresten " dyngväder" igen....
    Kramar♥

    SvaraRadera
  12. Hihi...Visst ere så...........
    Vart/är lite offline p.g.a hantverkare/renovering men/Kram fina du!

    SvaraRadera
  13. Där satte du huvudet på spiken! och man påmindes om hur mycket man använder de där "guddöskitorden"...tack för den ;-)

    SvaraRadera
  14. Något som jag tycker inte är bra att säga är - ordet fruktansvärt i en positiv mening tex, jag är så fruktansvärt glad ??? fruktansvärt snygg,...osv--fruktansvärd är ett negativt ord...
    Nu är jag dödstrött eller skittrött så kanske man borde dö lite i soffan =) ha en riktigt trevlig kväll / Monica

    SvaraRadera
  15. Du tänker verkligen skitmycket du, och får det på pränt dessutom, gud så trevligt!
    Kram

    SvaraRadera