Pages

01 november 2014

Om och om igen

i våras köpte jag två Hibiskus som jag planerade i en blomlåda på altan i norrläge. 


De blommade om och om igen hela sommaren, varje dag öppnade sig nya blommor. Så fantastiskt vackra. I september satte jag dem i krukor och  flyttade in dom i ett av köksfönsterna i söderläge

och sedan dess har de fortsatt blomma varje dag. 
En otroligt vacker växt som verkar trivas väldig bra hos oss. Den släpper sin blommor på kvällen 
Så dagen efter slår en ny blomma ut. Helt underbar växt. Man kan inte annat än 
 Ä L S K A de  



Den 30 oktober blev den här vinterhalvårets första frost dag här. Efter en varm och kanonfin dag den 29 så sjönk tempen på natten och när vi vaknade den 30:onde så var tempen ner på  - 2,4 grader. Brrrr...ingen värme på i huset ännu så de var 14 grader inne bara att tassa upp och börja elda i spisarna 

Fastfruset fartyg :) 

Frusen Pelargon 
Men på morgonpromenaden kom solen igen.
Den 30:onde kollade jag statistiken på min blogg. De gör jag sällan men de var nog meningen jag skulle göra det just denna dag. För denna dag vid 15 tiden var de bara massa åttor :) 

Sidvyer, all historik
88 888
lite småkul att fånga upp de :) 

Nu ska jag tända ljus och låta dem brinna extra länge för våra nära och kära och  alla andra som gått ett stycke i förväg...........













10 kommentarer:

  1. Hibiskus är en underbart vacker blomma, men jag har ofta otur med löss på dom,snyft... hoppas din fortsätter att trivas gott hos dig.
    Frosten har varit på besök här två eller tre gånger, men inte så många minusgrader, men vackert blir det med frosten,fräscht och krispigt.
    Vackert med alla ljusen som tänds för kära anhöriga som inte finns hos oss längre,
    Kram vännen och ta hand om dig♥

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag har stjärnflocka i blomsterlådorna som fortfarande blommar för fullt. Vi har dock inte haft nattfrost ännu

    SvaraRadera
  3. Här har vi inte haft någon frost ännu så blommorna har klarat sig. de som vi ännu inte hunnit fått in i huset. Känns lite vemodigt när man plockar ihop och in med alla saker inför vintersäsongen, fast det blir ännu roligare när man får plocka fram och ut med dem i vår.

    SvaraRadera
  4. Vad lustigt att du kollade bloggstatistiken just när det var ett så udda antal besökare.
    Visst är hibiskusen fin, dessvärre vill den sällan bo kvar hos mig. Antingen ränner den iväg på höjden eller så får den ohyra.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  5. Tror aldrig att jag har haft nån hibiskus!? Förstår verkligen att du gillar dina!!! :-)

    Frosten känns avlägsen igen nu, för i helgen var det ju nästan sommartemperaturer ute!? Bortåt 15 grader iallafall. :-) Tror det är ganska ljummet ute idag med, men när jag tittar ut genom fönstret nu så är det otroligt MÖRKT!? Förmodar att det är en rejäl regnskur på gång ungefär när som helst!? <:-I Irk...

    Grattis till alla besök på bloggen!! Har ingen sådan statistik kopplad till min, men skit samma. Roligast är ju hur som helst att få kommentarer, och dem kan jag ju räkna själv om jag vill. :-)

    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  6. Så otroligt vackert med Hibiskul ♡ roligt att de blommar & blommar ...

    /Kram finaste du
    Pst...You got mail ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi Hibiskus ska dé ju stå ....hm!

      Radera
  7. Se där...du har allt gröna fingrar du också!! Hibiskus har jag tagit död på, kan inte räkna dom alla...Förmodligen vattnar jag ihjäl dom, eller också blir de fulla med lus. Men vackra är de, det kan jag hålla med om.
    Ja den blev en helg av stillsamhet och eftertanke, och lite bus här...Vi har alla någon som vi saknar, som gått i förväg. Det ger mej ännu en gång att tänka, man ska leva i nuet och inte skjuta upp saker till morgondagen som man vill göra.
    Ha en riktigt skön start på veckan min vän!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Kvart över fyra bestämmer jag mig för en kort promenad innan mörkret sänker sig över nejden. Tror du inte jag var för sent ute! Pållarna i hagen såg ut som spökhästar i skumrasket, hörde bara hur grenar knäcktes när dom nyfiket närmade sig...
    Usch o tvi så jag ogillar mörkret. Och vi som inte har just någon belysning alls på kullen. Små ynkliga lampor, en vid varje hus, nä man får ta på sig pannlampan när man går ut. Måste bättra mig och sluta såsa på förmiddagarna och läsa nyheterna när mörkret fallit istället.
    Ha nu en skön vecka och kram från mörkaste pörtet ever

    SvaraRadera
  9. Snacka om gröna fingrar! De enda blommorna jag lyckats med i mitt liv är novemberkaktusen och en fingerkaktus...

    SvaraRadera