Pages

16 maj 2012

Den andra Anki

Ja hon här:) inspererade mig till detta inlägg och det pga av hennes egna inlägg om tändstickor



















 som i själva verket är en växt. (bild lånad från Anki "den andra")
Oj nu kom jag på att jag glömde fråga om jag fick låna:( bli inte arg...snälla.....Du är mycket sötare när du är glad.


Jo hon hade en länk i sitt inlägg om de olika landskapsblommorna o så. Så jag gick dit, är inte så bra på Småland kan jag meddela, fast de är där jag bor:) Sanningen är att jag föddes Kalmarrit en gång i tiden men utvandrade till Blekinge redan som 18-åring, så nä jag känner mig inte speciellt Smålänsk även om jag varit här o gästat nu några år:)



De här små söta vareleserna är Smålands landskapsdjur = Utter.
Ställer mig själv en blygsam liten fråga - finns dom här? Ja jag har aldrig sett någon!!

Taltrasten är Smålands fågel, kanske för att Smålänningar prata mycket eller nått. Fåglar är jag urdålig på, tar ju till och med fel på Kajor o Kråkor. De enda jag verkligen känner igen (kanske för de dräller om dom här på gården) är Svalorna.
Mal är fisken - oh jag tror minsann jag fått en sån på kroken någon gång när vi fiskat.
Fast lite mindre:)












Fiskar gör vi faktiskt då och då som avkoppling, här har jag fått
en redigt ful fisk

 

















Insäkt...urk Bålgeting. Läskiga lilla/stora sak.

Jag har inga speciella forbier för några djur eller kryp, men getingar slår och viftar jag alltid mot, dum som jag är för då sticks de ju - har jag känt:) Bålgetingar låter läskigt tycker jag - deras läte ger mig gåshud över hela kroppen.

Jaha de var lite Smålänskt de.






16 kommentarer:

  1. Det som är absolut det värsta med sommaren, det är bromsen (eller brems som vi säger hos oss)! Fy f*n för dem, lömska och tyst smyger de på en och vips! har de tagit en tugga av en. USCH!!
    Hoppas solen lyser hos dig idag också:)
    Kram♥

    SvaraRadera
  2. Getingar är nog det värsta djur jag vet!!! Usch och fy!
    Tack för infon om småland!
    Själv är jag skåning och har lite dålig koll på sådant där. Bord man kanske veta:-

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning om Småland.
    Men...vad konstiga fiskar ni har där nere ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fästingen är någonting jag avskyr mest av allt. Näst efter kommer slinger ormen!
    Hoppas du har solen som lyser över dig i dag oxå vännen :)
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du fått en fin fisk på kroken :)

    SvaraRadera
  6. Nej du! Är född och uppvuxen och hela tiden boende i Småland och jag har aldrig sett nån utter. Kan inte förstå att vi fick DET djuret?!?! Linneor har jag knappt sett i naturen heller. Här finns dom i alla fall inte. Och mal har jag inte heller sett. Kanske inte varit på "rätt" ställe. Men å andra sidan är dom så fula så det kan va lika bra att ha sluppit. Sammanlagt kan man väl säga att det är väldigt konstiga saker dom valt ut som ska representera vårt landskap. Har väl Linné att tacka för det!!
    Ha en fin onsdag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  7. aha...det finns mycket vi inte vet...men nu vet jag det om Småland..undrar Närke?? ska kolla..
    Fiska är skoj, och getingar hat!! Utter svårupptäckt, men finns där tydligen..Småland..tänker på snålhet..Undrar varför den stämpeln finnes!!
    Kram och önskar dig en bra dag..Karina

    SvaraRadera
  8. Hmm - undrar vad Uppland har för djur å sånt?

    SvaraRadera
  9. Fina fisken! ;)
    jag kan ta alla djur men fästingar och huggormar går fetbort!!!!!!!
    Vidrigare djur har inte skådats!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hoppas mannen hittat hem till de småländska skogarna nu & att ni har en riktig mysig helg tsm med uttrar, malar & taltrastar.. fast största taltrasten kan väl vara du tror jag :-D

    Kram

    SvaraRadera
  11. Men snälla Ankii - det är klart att jag inte är arg! Kul att kunna inspirera lite och nu har vi ju gjort det både du och jag och fler kommer att kolla vad de har för landskapssymboler :)
    Ha det gott vännen!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Morning från ett regnigt Norrala! Kan tala om att här uppe i Hälsingland har vi ganska gott om din landskapsblomma...Linnean! Så söt så! Precis som du!
    Kramen från en rökfri Ranka!

    PS. Hoppas du får hjälp med ditt blodvärde!

    SvaraRadera
  13. Tjo hopp kära favvo Anki, nu du har örnen landat i Swedala & småland! Håller helt med dig: jag har aldrig sätt en utter här!
    Nu ska du ha det så bra!
    Var rädd om dig! Håll i hatten och njut av livet Anki!
    kram kram kram x 100 från mig.

    SvaraRadera
  14. Hej hej, lät som om du var lite krasslsig?
    Krya på!

    SvaraRadera
  15. Hua för Ormar ...............
    Men duu...Fisken du fick på "kroken" är väl finafisken hihi/Kram

    SvaraRadera
  16. Skönt att vila lite:).
    Det var de sötaste små uttrarna jag sett nästan så man vill adoptera dom på direkten:)

    Ha nu en skön och lugn kväll!
    Kramar om dig

    SvaraRadera