Pages

21 februari 2012

Intresseklubben meddelar!! de här med dockor...



Äppel, peppel 


Ja som ett päron känner jag mig idag:) Fick så fö### ont i ryggen igår, lyfte o bar nog lite för tungt för min gamla kropp. Så länge jag är stilla är de inte så farlig - men vem kan vara stilla?!? Ich de går väl över - får man hoppas!!

Dockor...dockor!! Någon frågade
-har Du många?
Jo dom är rätt många mitt dockgäng, upp emot 45-50 tror jag de är. De lever sitt egna liv på gamla övervåningen. Ibland flyttar de sig, byter plats, ligger - ja, jag sa ju de levde:)
När natten kommer och vi sover då vaknar de till liv:) :)  Den andra dockan här, lekte jag själv med som barn.

Den här sötnosen heter Lunsan ((ja de e klart att alla har ett namn))
Jag började samla i 20-årsåldern och mest var de porslindockor, den här tjejen gungar i takbalk intill murstocken.

En del anser de är större än andra (även om de är små) som den här fröken, hon tror att hon är lite kunglig!!

Min allra minsta docka är helt i porslin, så liten men så betydelsefull


Den här, var den älsta i min samling.
Precis hon VAR...för hon finns inte längre. Hon råkade befinna sig bakom min man när han tog ett steg bakåt, en katastrof var ett faktum ((jo jag har förlåtit honom:)
Så.....................
Jo de tog en stund att komma över de där. Idag finns bara hennes klänning kvar...snyft.

För några år sedan var en av mina svågrar i Ryssland. Gissa vad jag fick när han kom hem...
Alla dockor har sitt speciella utseende, sin speciella stil, de här är Ally.

Naturligvis finns de en katt bland herrmelinerna - en pojke. Pojkar skulle jag gärna ha fler av men de är svåra att hitta.
Ja nu vet Ni mer än Ni ville om mina dockor.

Idag är de ju Fettisdagen

så man kanske skulle snitsa ihop några bullar och bjuda grannarna på!?!

Ha en skööööööööööööööööön dag!!!!!!!!!!!!!

14 kommentarer:

  1. Jättefina dockor!

    Knappast nån semla åt mej!Gillar inte mandelmassan! En med sylt i så fall!

    Ha en fin dag!

    Kram,kram

    SvaraRadera
  2. De var en fin samling med dockor.
    Synd att jag inte bor närmare för det där med semla hade varit mums.
    Önskar dig en fin tisdag/kramen

    SvaraRadera
  3. vad många fina dockor du har :) vad tråkigt med den som inte finns längre
    Sv: den där kina-burken, jag har en som är ganska mycket större också
    kramar

    SvaraRadera
  4. så många fiiiiina dockor du har :-) Din äldsta ser ut som min mammas gamla "Margaretha" men hon lever än vad jag vet, jag fick aldrig leka med den när jag var liten... ;-)

    Semlor... Undrar om jag kan övertyga mannen elller sonen att inhandla selor idag.. näe förmodligen inte... & egentligen tycker jag att semlor är väldigt mäktiga...


    Ha en fin dag!
    Kram♥

    SvaraRadera
  5. Vilka fina dockor du har i din samling.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka söta dockor du har :)
    Roligt att du har sparat så många :))

    Kanske det blir en och annan semla för mig idag!
    Kramen kära du♥

    SvaraRadera
  7. Ja men nu kan jag tycka att det är rätt trevligt med dockor...men jag ska inte damma av och ta fram mina, och hittar de där två fina i porslin så skickar jag över dom med varm hand. De kan behöva ett kärleksfullt hem, bara mannen din inte sätter sej på dom, för det tror jag inte de pallar för...en av dom är nog lite äldre, hon har glasögon på nästippen...
    Å inte f-n har grannarna kommit med semla heller, dom fick jag köpa själv, semlorna alltså, inte grannarna...och eftersom jag redan ätit en på jobbet sitter nu mannen lycklig, rund, go och glad med två semlor i magen...så det stämmer ju att vägen till mannens hjärta går genom magen...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Japp, här blev det också semlor - dock inga dockor! Jag håller mig till nallar ;-)

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  10. Vad kul att få se din samling! Tack för att du visade. Nu fick jag svar på min fråga:-) Det förstår jag...att du samlat länge för att få ihop så många! Vad kul!

    Hoppas det onda ger med sig snabbt!

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Jag samlade på gamla dockor förut. Har bara sparat en från 1901, en gammal trasig halmstoppad sötnos :-)

    SvaraRadera
  12. Åh, vilken underbar docksamling :) kram

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk docksamling du har! Jag lekte som barn med en precis likadan docka, som du hade (den andra på första fotot). Den kom antagligen ursprungligen från Sundsvall, mormor.
    Själv har jag dille på nallar :-).

    Ha det gott!

    SvaraRadera