Pages

23 mars 2010

Gott o blandat...

Idag har jag haft operation ”kolla vad du har i skåp och lådor”. De du inte behöver, släng det, de som ligger fel, flytta det!! Ja inte alla skåp o lådor förståss utan i ett skåp jag har under köksfönstret. När jag inte längre orkade dra ut lådorna och de trillade ut saker när jag öppnade skåpet, då kände jag. NU ÄR DET DAGS!!



















Jag gillar inte de där skåpet, det är för litet och så vill jag ha i ek så det flyter ihop med de övriga köket, men, men de står nog ganska långt ner på ”sånt som måste köpas till huset” listan. De e bara att stå ut!! De goda med de onda är ju att jag har något att längta efter, önska o drömma om. Hur som är jag lite frågande till hur de kunde svälja så mycket. En del åkte ut ”ytterst lite” en del fick ny plats, mer rätt plats. Oh sen ja, sen var de som ett nytt skåp. Ordning o reda, så blir de snart fredag
Nog om det!!!

Jag har flyttat svärmor också, när jag tänker efter var de nog redan igår. Ja nu har jag inte flyttat henne från hennes bostad eller så, utan jag har flyttat henne från en vägg till en annan. Den väggen hon var på fick lämna plats för barnbaret som vi fick två förstoringar på i julas. Jag har inte hela svärmor på väggen inte, bara hennes porträtt, som svärfar gjort en gång i tiden - oh de där gillar jag skarpt.



















Jo nu glömde jag ju. De var en sak jag fann där i en låda som gjorde mig lite sentimental. Den här lilla kassen. ”Tegelgården”.
















Vilket underbart gammalt hus i utkanten av Lyckeby strax utanför Karlskrona , eller skola var de faktiskt på sin tid. Oh innehållet, säger bara Who!! Man kunde gå där i timmar och bara njuta av allt underbart som fanns där. Ja så kunde man ju handla också naturligtvis. Dom hade gudomliga prylar och gjorde allt alltid säsongsbetonad. Alltså var de vid jul var allt juligt. Var de påsk osv. På gården ute fanns krukor o trädgårdsprydnader i mängder. Helt underbart. MEN så en dag bytte det skepnad, den underbara affären blev galleria.
– Det finns nog inte en kvinna i södra Sverige som inte älskat att botanisera bland alla prylar som såldes. Och inte en man som inte hatat att sitta ute på parkeringen och vänta på henne

Det bästa med mig städalåd- och skåp grej var ända att jag fann mormors gamla ring igen.














Det är som vanligt när jag lägger undan saker, jag har svårt att finna dem igen, eller svårt att komma ihåg vad jag gömde de ska jag väl säga för det är ju sanningen. Jag ärvde den alltså av min mormor, så gick den sönder innen vi flyttade hit o jag kunde inte minnas att jag sett den sedan i gamla huset. Ja så de e ju bara två år sedan den försvann. Skit samma, nu är den funnen igen. Dax att lämna in den för lagning då.

Vet Ni, jag älskar blåbärssoppa.















De finns nästan alltid här hemma, när andan faller på så tar jag mig ett glas. Idag slog det mig att jag nog älskar det så mycket bara för att vasaloppet gick den dagen jag föddes och där dricks väl massor av blåbärssoppa, är de inte så?

Idag fick jag härliga påskliljor av min älskling. Tänk vad en bukett gula glada blommor kan ge glädje.












På slutklämmen här kan jag berätta att vi delat upp vårt hus i två läger. Vi har helt enkelt delat av huset på hälften med kompostgaller. På en sida bor vår Golden, på den andra bor vår Schäfer. De e inte lätt de här med löptider..



19 kommentarer:

  1. möbeln tycker jag är jättefin. Kul att du hittade ringen igen..=)

    Kramizar Anne

    SvaraRadera
  2. Man måste ha ett "jag-lägger-det-där-så-länge" ställe! Vart ska man annars lägga alla pryttlar som bara ligger och skräpar... ;)
    Åhhh....vad det verkar sukta efter varann, hundarna!
    Kram

    SvaraRadera
  3. En försvunnen sak kommer fram efter en långt tid. Det stämmer nog det där, det som göms i snö...
    Nu har du väl inte haft snö i dina skåp och lådor då, men mycket annat rot som gjort att den helt enkelt gömt sig. Men nu ville den fram.

    Snygg tavla på svärmor. Han kunde teckna din svärfar.
    Min svärmor är en tavla hela hon.... (gillar henne inte, men det kan vi ta en annan gång)

    Vill inte du ha skåpet där så tar jag det gärna. Det var ju urläckert ju....

    Var in och tittade på din länk. Synd man bor så långt från Trondhjem. Annars hade man varit där och käkat. Läste menyerna....

    Visst är det dags att slänga av sig snön. Men det tycker inte Kong Vinter. Han är här nu igen. Vi ska till Arvika i morgon. Så jag hoppas plogbilen varit ute innan vi far....
    Vi har inte så kallt, bara 0,2 plus. Men snön, Anki, snön....
    Får ta fram skidorna igen tror jag. Eller sätta medar på Toyoyta. Undrar om han gillar det...

    Du har inga burfåglar hemma det såg jag ju, det är ju burhundar haha...
    Hoppas det går bra så det inte blir någon tjuvparning bara. Du har väl kollen?

    Näe nu är det dags för kudden. Trött efter en natt på jobbet. Sover så himmla illa när man ska sova på dagen.

    Sköt om dig, sov nu din skönhetssömn. Inte för att du behöver den alltså....
    Häls guben.
    Klappa hundarna, ge Pärlan och Torsten en morot...
    Nä visst jag, du hade visst lagt dig.
    Ta det när du vaknar.
    Kramen från galningen.

    SvaraRadera
  4. Så roligt att du hittade ringen ! En sådan låda eller skåp finns nog i varje hem, de är helt nödvändiga ;0).
    Kan tro att det är fullt jobb att passa hundarna ;0).
    Sköt om dig !
    Kramar, Doris

    SvaraRadera
  5. Jamen blåbärssoppa är ju så gott! Så du har varit i röjartagen, ja det måste man verkligen ibland. Extra kul om något oväntat dyker upp i lådorna. Ha en fortsatt bra vecka då, här skiner solen idag!
    kram//Carolina

    SvaraRadera
  6. Löptider och blåbärssoppa, lidande och njutning :-) Låter som en god bild av livet i stort!

    Jo, dina kommentarer kom fram, men jag lämnade bara den första. Jag måste godkänna allt innan det publiceras, så det tar lite tid ibland ;-)

    Kramisar till dig och de dina från Pennelina

    SvaraRadera
  7. å att behöva va åtskillda så jobbigt....jag hade en sån där sortera släng städa dag innan vi flyttade och så nyttigt det var...

    SvaraRadera
  8. härliga bilder,,ja det sitter en till här som skulle behöva städa lådor och skåp och alltid hittar man något som man glömt att man lagt där.. underbar ring du har efter mormor.. :-)

    inte lätt med löp och hanhundar :)

    ha en skön dag

    SvaraRadera
  9. Tjena tjejen! Fy fanken för att ha en löptik i huset samtidigt med en viril och villig hane!
    Vi har ju själva aldrig haft hanhundar, men förut inträffade det att vår grannes hund blev så till sig när våra tikar löpte att han hela dagarna låg i hallen vid ytterdörren och ylade! Dessutom matvägrade han....
    Själv gläds jag omåttligt mycket av valparna, även om dom inte bor hemma hos mig. Nästa gång jag får träffa dem blir till påsk, då kanske kanske ögonen har öppnats, kan bli lite senare än vanligt eftersom dom är för tidigt födda.
    Ja bo i stan är ingen hitt, i en småstad skulle jag väl överleva, men inte mer, i en större stad skulle jag må jättedåligt. Obs, Falun räknas till storstad (40.000 invånare haha) medan det i Grängesberg bor ca 3000
    Kram från Dalapörtet

    SvaraRadera
  10. Ett klart och tydligt vårtecken när lusten att storstäda kommer över en. :-) Jag har dock inte drabbats ännu - men jag får väl å andra sidan mitt behov av den saken stillad på jobbet... <:-) (Hade dock inte skadat med storröj här hemma också, men, men...).

    Jag hittade en pytteliten krokus i trädgården idag - men påskliljorna ser jag inte än. De har fortfarande snö över sej... Men jag får nog säga ändå att snön försvinner mycket snabbare än vad jag trodde att den skulle göra - och det är ju väldans skönt! :-)

    SvaraRadera
  11. Det är därför vi alltid hållt oss till ett kön (tikar) det räckte en gång för många år sedan när vi skulle passa kompisars dalmatinerhane när de var i fjällen.. andra dagen började vår tik löpa.. vilket ylande.. Jösses! Här har jag vårdonat lite ute på altanen. Och på förskolan har vi ju som sagt haft röjardag.. (Lusten på många sätt ;)kommer på våren..)

    SvaraRadera
  12. Jag har nästan inga sådana lådor mer, nu är det sambon som har dem och de tänker jag inte rörar i. Lite behjäplig brukar jag vara genom att röja och kommentera lite snyggt. Sedan sätter han sig snällt och går igenom och kastar lite och sorterar. Den kvinnliga listen eller lite smygdominant.

    Det är skönt när det är gjort. Jag har däremot tre skåp som nu blivit förpassade till sovrummet som har en hel del som jag skulle behöva gå igenom, men mer för att flytta inte slänga.

    SvaraRadera
  13. Men men städa städa varje fredag å så varje jul.... sjunger ju píppi inte påsk eller onsdag...he he he...
    Möbeln är ju jätte läcker. JAAAA ringen efter lilla mormor kom äntligen fram igen.
    Härligt med en ridtur i det härliga vädret. Ha en bra kväll. kram kram tvilling

    SvaraRadera
  14. Morning! Stackars vovvarna...fniss! Men jag förstår ju varför!
    Så fin svärmor var...och så bra att du hittade mormors ring igen!!
    Inga fler mardrömmar här..tack o bock! Fast vi håller på o möblerar om...igår flyttade vi samma soffa flera gånger...suck!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  15. Men låt hundarna leka ihop !! Nä skämt åsido så är det där nog det bästa för dem. Det där med låd och skåpstädning är inte min grej riktigt. Just nu så suckar jag tungt när jag öppnar ett skåp. Men min målsättning är att rensa ,jag tror man mår bra av det. Kanske minns man vars man lagt saker då. Just nu söker jag ett presentkort som jag trodde var på ettställe men inte var där och nu vet jag inte vars jag ska söka riktigt.Sånt är jobbigt.
    Ha en fin dag
    kram ewa

    SvaraRadera
  16. Åh vad härligt att du fann ringen!
    Jag tappade bort mormors konfirmationsring.. och den har aldrig kommit åter!! :(
    (Önskar att nån sierska skulle kunna hjälpa mej)Jag vet inte när den försvann...Men den har varit borta i minst 20 år!!

    Vårstädning är aldrig fel... det blir så fräscht när man rensat i bråten!

    Ha en bra dag..

    SvaraRadera
  17. Det er jo greit å få ryddet litt i skuffer og skap.

    SvaraRadera
  18. Vad skönt at få lite ordning och reda bland alla saker man samlar på sig under åren. Och rensa ut det som inte används. Vilken tur att du hittade mormors vackra ring. Grattis till det!
    Varmaste kramar!

    SvaraRadera
  19. Visst blir man valpsugen, mycket mer än bebissugen, hihi, men vi ska försöka låta förnuftet segra och vänta med fler jyckar...två är hanterbart och lagom!
    Önskar dig en skön o avkopplande helg, det ska vi ha, imorrn med räkfrossa på kvarterskrogen
    Kramen

    SvaraRadera