Pages

18 januari 2010

Matfri helg o skomakare,,eller nej

Den här helgen har jag haft MATFRITT!! Ja då menar jag inte att jag inte ätit något utan jag har INTE lagat någon mat. Det kan ju vara skönt att slippa emellanåt.

I fredags lagade älsklingen raggmunkar med fläsk. I lördags hämtade gubbarna Kinamat medans ostarna vilade, eller nått!! I går var vi bortbjudna på middag. Ja så de blev en hel helg matfritt för mig!!

De där ostarna de hamnade i saltlake i går kväll och där ska de tydligen ligga nu något dygn eller så.















Karlarna får sköta de där själva.

Idag på morgonen har vi haft hästskomakaren här, eller hovslagaren som det så vackert heter naturligtvis. Men jag säger alltid skomakaren. Vår skomakare är alltid tidig. Säger han åtta kommer han tjugo i, men det vet jag så jag är förberedd.  Här formar han Torstens skor

















Sen åker de på...
















Pärlas skor var fina så hon fick behålla dom, hon har ju inte blivit så mycket riden sen hon skoddes sist. Så de blev bara av med dem  verkas o så på med dem igen.

















Nu ska jag fixa kontrolluppgifter - de vill ju Skatteverket ha innan den 1:e februari...annars får vi väl böta..*ler*

Trevlig måndag.

10 kommentarer:

  1. häriligt med nya skort på fötterna.. :-)
    fina bilder,, hästarna är så vackra...

    ha en skön måndag

    SvaraRadera
  2. Det verkar som det krånglar, min kommentar gick inte iväg. Är det inte ovanligt mycket krångel med bloggarna just nu.
    Nu valsar nog mina rader runt nånstans, men det var ju inget viktigt.Pappersarbete = tradit jobb som inte gör sig själv!
    Ha de'

    SvaraRadera
  3. De där ostarna blir säkert smaskens. förr gjordes det alltid ost här men nu är det läääängesen... Bästa kompisens man skor hästar, inte så många av den varan annars.

    SvaraRadera
  4. å nu har jag läst ikapp här inne och der med förtjusning att det görs ost...va härligt ! det gjorde mamma alltid när vi var små ..ost och messmör..gott..Härliga bilder

    SvaraRadera
  5. är det vårskorna som sitter på nu då? Hur ofta byter man? Kramiz m

    SvaraRadera
  6. Det är alltid skönt att få nya dojjor ju....
    Fast jag hade nog inte kunnat gått med järnskor på mig. Men det är skönt med en hovslagare som kan sitt jobb. Hade en som var en klippa på den tiden det begav sig. Kom när han sa, gjorde ett strålande jobb.
    Han hjälpte mig med Action när han var helt nergången. Det blev gummisula, silicon och så en tunn sko på för att hålla saker på plats. Han var helt nergången i trakterna.
    Tjejen jag köpte honom av hade en tjej som skulle sköta honom. Men det blev ju bara skit med det. Så han gick med det i flera månader. Men han blev bra. Vi var ute och tävlade efteråt. Det känndes så bra.

    Ost ja, så gott det såg ut. Var det svårt?
    Blev hungring nu alltså. Måste nog ta mig en kopp te och ostmacka.....

    Ha det gott min vän och fortsätt njut av ridturerna på Torsten, klart gubben blir hästgalen till slut han med. Han kan inte annat än med dig i huset hihi....
    Kramen kärringen i nabolandet.

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga hästbilder.

    Torsten, kan det vara namn på en häst? =)

    Visst skulle jag också bli lite orolig men samtidigt tycka det var superkul, nu har inte vi så nära till någon bonde men i höstas började han ju få ett intresse för svampplockning som jag aldrig trodde skulle ske, eller överhuvudtaget aldrig funderat över det.

    Nej låt de hållas så har du snart alla matförråd fyllda med diverse små läckerheter.

    SvaraRadera
  8. De ser ju riktigt fina ut ostarna. Det vattnas i munnen på en ostälskare som jag.

    Det här med att inte laga mat kolla in på mitt senaste inlägg så får du se att det börjar bli en riktig vana. =)

    SvaraRadera
  9. Morning Fru Nilsson! Fniss...härliga foton på den rullande hästen!! Och ostar...mmm!
    Min mage gillar inte godis, men det skiner jag i ibland!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  10. Häj på däj! Nämen vilka duktiga karlar! Färskost som är smaskens! Jag har recept på finsk färskost som jag tänkt göra, men det var nog några år sen det receptet blev skrivet o ännu har jag inte satt igång...berätta sen hur smaskika dom blev! Grodda ska jag också göra, köpte något i thailandsbutiken på byn som ska bli goda groddar, påsen har nu stått på diskbänken ett par månader...nädu Paula, nu måste nåt bli av! Härligt att se hästen bete sig precis som våra jyckar, rulla sig i snön av pur glädje!
    Ha det gott min vän/kramen

    SvaraRadera